Oogwereld nieuws item

Column: Ajax was weer om te janken

DvD - 02-10-2017 @ 15:33

Stef is opticien en optometrist. Hij ziet alles en schrijft het op. Met oog voor detail. In deze aflevering lijkt meneer Van Vessum nogal ontdaan na een nederlaag van Ajax. Maar er blijkt veel meer aan de hand…

Hij heeft altijd zijn zonnebril op als hij binnenkomt. Joris van Vessum is al jaren een trouwe klant en nooit te beroerd om de uitgaande post mee te nemen. ‘Ik kom toch langs het agentschap straks’, zegt hij dan. Ik schat hem een jaar of 55. ‘Kan ik u helpen?’, had onze stagiair Nadieh aan hem gevraagd. Voorzichtig deed hij z’n zonnebril af. Nadieh zag zijn betraande ogen. 
 
‘Ajax heeft gisteren weer verloren’, zei hij stamelend. 

‘Maar meneer’, zo zei Nadieh, ‘er zijn toch ergere dingen op de wereld?’ ‘Ja’, zei onze trouwe klant. ‘Zoals die ogen van mij. En dat komt niet door Ajax. Altijd heb ik die jankogen. Als ik de deur uitga, als ik fiets en ook als ik bij jullie de winkel binnenloop. Het ziet er ook niet uit. Alles is dik om mijn ogen en ze zijn bloeddoorlopen.’

Nadieh was sprakeloos. ‘Ik heb álles al geprobeerd’, zei Joris net hard genoeg dat ook ik het kon horen. Dat was duidelijk een hint. Hij wilde dat ik naar hem luisterde. En dat deed ik. ‘Weet je Stef’, zei hij toen ik zijn richting opkwam, ‘die oogarts snapt er ook niets van. Kreeg laatst weer een antibioticakuurtje. Helpt niks man. Nou ja, niets… Het helpt even. Maar daarna is het nog erger. En iedereen maar zeuren: wat is er met jou? Ben het zo zat!’ ‘Ik heb een idee’, zei ik glimlachend. 
 
‘We zijn gespecialiseerd in het behandelen van Blepharitis.’

‘Blephawablief?!’, zei Joris terwijl hij er een tissue bij pakte. ‘Oogledenontsteking. Of tranende ogen. Kost 80 euro. Doen?’

Joris knikte niet overtuigend. Direct maakte we een film van het probleemgebied, deden een gedegen oogonderzoek en de behandeling werd ingezet. Joris kreeg een stoombril op, die de oogleden en de kliertjes zacht maakt. Daarna werden zijn ogen verdoofd en de oogleden met een geavanceerd apparaatje gereinigd. 
De klanten die het laten doen zijn over het algemeen enthousiast en komen elke drie maanden terug om te cleanen, net zoals dat wel gebeurt bij de mondhygiëniste. 

‘We zijn nog maar net met deze behandeling begonnen’, zei ik. ‘Sommige oogartsen sturen mensen zoals jij naar ons door omdat het vaak resultaat oplevert. We horen dat mensen minder tranen, beter zien en haast geen last meer hebben van droge ogen. En ’s ochtends zitten ze ook niet meer dicht.’ Joris dacht er het zijne van, zei ‘dankjewel’ en deed zijn zonnebril weer op. Twee weken later kwam hij weer binnen. 

‘Nog uitgaande post?’, vroeg hij triomfantelijk. Hij had geen zonnebril op en keek aanzienlijk opgewekter dan de laatste keer. ‘Hoe is het met de oogleden, Joris?’ vroeg ik. ‘Top man! 

Ik kan wel huilen van blijdschap.’ 

En daar moesten we beiden hartelijk om lachen…

Stef

MEER INFORMATIE OVER DIT ONDERWERP
storelocator.gif

HOME | WEBSHOP | AFSPRAAK MAKEN | ACTIES